Xerrades a l’escola. Eva Aguilar: “Com ajudar els nostres infants a tenir una sexualitat sana”

per Anna Camí

L’Eva Aguilar, psicòloga, psicoterapeuta i terapeuta sexual va impartir una xerrada per adults a la nostra escola sobre “Com ajudar a que els nostres infants tinguin una sexualitat sana”. Va ser una xerrada molt interessant i profitosa de la que a continuació us fem un breu resum:

Quan i per què hi ha d’haver educació sexual?

L’educació sexual ha de ser-hi des del naixement, protegeix de possibles abusos, fomenta la cura de la salut, promou la confiança en un mateix, educació en igualtat de gènere, entre d’altres.

Alguns apunts:

-S’ha de tenir cura del nostre llenguatge, ja que els infants aprenen de nosaltres. Expressions com “los niños no lloran”, “corres como una niña”, etc. no s’haurien de donar. També és important parlar de persones i no únicament de nenes i nens. Incloure també les persones inter-sexuals.

-La masturbació és un procés normal de descobriment del seu cos, que els produeix plaer, i hem d’ensenyar-los a practicar-la en la intimitat.

-Accions preventives front abusos sexuals: No obligar-los a contacte físic de cap tipus (com per exemple haver de fer petons a familiars si els infants no ho desitgen), respectar els seus límits, que sàpiguen el que els agrada i el que no i el dret a fer-ho explícit i a ser respectats, no obligar a menjar el que hi ha al plat, normalitzar la paraula abús en la vida quotidiana, no fer servir el “xantatge” per aconseguir que els nostres infants facin alguna cosa que volem (ja que aquesta és la tàctica usada pels agressors). Aquestes accions anirien encaminades a donar eines i recursos als nostres infants per dir que NO davant de determinades situacions d’abusos.

-Millor treballar el concepte de SORPRESA enlloc del SECRET. La sorpresa és limitada en el temps, ens fa sentir bé, i fer saber a l’infant que si sent dins seu que la sorpresa no el fa sentir bé, pot explicar-ho.

-Davant les preguntes infantils sobre sexualitat hem de preguntar-los què saben, pensen o imaginen. A partir de la seva resposta podem ajustar la nostra a la seves necessitats, sempre dient la veritat, essent breus i clars, i parlant de reproducció i, alhora, d’amor i emocions.

L'Eva ens ha fet arribar una colla de recursos (llibres, vídeos, etc.) que ens poden ajudar a tenir més eines.

Al final de la xerrada, vam considerar de fer alguns tallers concentrats per edats.

Estigueu ben atents!

Ponent: Eva Aguilar. Visita al Centre Dedros

1-202-555-1212
www.psycologa.cat

LLIBRES RECOMANATS

INFORMACIÓ SOBRE SEXUALITAT EN GENERAL

• “MI PRIMER LIBRO DE SEXUALIDAD”. Jose R. Diaz y Cia. Ed. Melgar.2010
  • “EXPLICA-M’HO” Katharina Von der Gathen. Ed Takatuka. 2011

MASTURBACIÓ

• “COSQUILLAS” Alba Barbé. ed. Bellaterra.2012

PARLAR D'ABUSOS

• “CLARA Y SU SOMBRA”. Elisenda Pascual Ed Uranito 2016
  • “MI CUERPO ES MIO”Asociación Alemana para educación y prevención sexual.. Ed.
    Juventud.2015
  • “¡ESTELA, GRITA MUY FUERTE”. Isabel Olid y Martina Vanda. Ed. Fineo.2008
  • ‘LES CORTINES D’AIRE’, UN CONTE PER PREVENIR”. de la Fundació Vicki Bernadet
  • ‘NI UN BESITO A LA FUERZA’ de Marion Mebes (Maite Canal Editora, 1994)